• Wybierz grupy
Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną Przewodnika EduBroker przygotowanego przez firmę EduBroker Sp. z o.o. zgodnie z wybranymi przeze mnie tematami (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002r, nr 144 poz. 1204 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.).
*pola obowiązkowe

Gra na szkolenie - komputerowa, RPG, a może planszówka?

10 czerwca 2013


Gry planszowe są skuteczniejsze od gier RPG ze względu na łatwość i sposób wchodzenia w rolę. W przypadku gier RPG gracz otrzymuje kartkę z instrukcją mówiącą, że jest mechanikiem samochodowym, a jego zadaniem jest zarobienie jak największej sumy pieniędzy poprzez negocjację ceny naprawy samochodu. Gracz nie tylko z oporem może wejść w taką rolę, ale może także nie odgrywać jej odpowiednio. To samo dotyczy drugiego gracza, odgrywającego klienta powyższego mechanika. W przypadku gier planszowych gracze znacznie łatwiej wchodzą w rolę. Dzieje się tak ze względu na ilość materiałów używanych w rozgrywce (karty, kości, żetony, papierowe pieniądze, plansze i rysunki), które znacznie ułatwiają odgrywanie postaci (nie tylko świadomie – ale także na poziomie podświadomym). Nawet jeśli pojawiają się problemy z odgrywaniem postaci, to zostają one przyćmione przez inne mechanizmy, np. pragnienie zwycięstwa w grach rywalizacyjnych, niechęć do okazania się najgorszym lub zbędnym w grach kooperacyjnych.

Dlaczego warto używać gier szkoleniowych?

Wartość symulacyjnych gier szkoleniowych jest zwiększana poprzez omówienie rozgrywki przez trenera bezpośrednio po jej zakończeniu. Omówienie dotyczy strategii obranych przez graczy, przełożenia rozgrywki na rzeczywistość i sposobów wdrożenia zmian w zachowaniu na skuteczniejsze. Osoby biorące udział w grze mając wciąż 'na świeżo' jej przebieg, dzielą się między sobą doświadczeniami z rozgrywki. Powoduje to zauważenie i rozpatrzenie różnic pomiędzy obranymi strategiami, dostrzeżenie ich wad i zalet. Niedaleko odbiegająca metafora między grą a rzeczywistością pomaga w przeniesieniu doświadczenia zdobytego w grze na funkcjonowanie w świecie rzeczywistym.

Gry planszowe, w przeciwieństwie do odgrywania ról, mają szerszy wachlarz możliwości zachowań graczy. Nie wymuszają też w bezpośredni sposób wcielenia się w określoną rolę – gracze mają pewien wybór, określony tylko i wyłącznie przez mechanikę i zasady gry. Wybór ten jest znacznie szerszy niż w grach polegających na odgrywaniu roli (gdzie gracz ma przybrać określone nastawienie lub odgrywać konkretną postać posiadającą konkretne argumenty), dzięki czemu nie tylko łatwiejsze jest przełożenie gry na realia życia codziennego, ale także występuje mniejszy opór graczy przed tym przeniesieniem rozgrywki na codzienność.

Czy używać gier TYLKO podczas szkoleń?

Na to pytanie śmiało można odpowiedzieć: nie. W krajach Europy Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych przyjęło się zamawianie licencjonowanych (tylko do użytku klienta) gier szkoleniowych. Są one używane nie tylko podczas wewnętrznych szkoleń firm i korporacji, ale także podczas zebrań i spotkań prywatnych. Dobrze zrobiona gra szkoleniowa nie tylko rozwija konkretne kompetencje, ale dostarcza znaczną ilość rozrywki dla grających. Znane w świecie podejście: 'najlepsza nauka to nauka przez zabawę' uzupełnione przez powiedzenie 'człowiek najlepiej uczy się na swoich błędach' (czyli przez własne doświadczenie) idealnie odzwierciedlają się w grach szkoleniowych: nic lepiej nie uczy, niż one. Trzeba jednak zaznaczyć, że najlepszy rezultat nauki występuje przy połączeniu gry szkoleniowej i tradycyjnego szkolenia. Są wtedy użyte wszystkie najskuteczniejsze techniki nauczania, dzięki czemu skuteczność edukacji jest znacznie zwiększona.

Więcej artykułów na:
http://gry.mindlab.pl/index.php/komputerowa-RPG-planszowka.html

Polecane artykuły:

  • Ład korporacyjny – odpowiedź na potrzeby inwestorów i klientów oraz zmotywowana kadra

    Ład korporacyjny w firmie jest przydatny z wielu powodów, które dadzą się zakwalifikować do dwóch szerokich kategorii – powody zewnętrzne i powody wewnętrzne. Powody zewnętrzne to chęć bycia bardziej atrakcyjnym dla inwestorów, udziałowców i klientów, ale to także działanie zgodne z postanowieniami regulatora. Ta atrakcyjność jest w dużym stopniu zależna od znajomości i zrozumienia odpowiedzi na pytania, jakie są reguły działania firmy, jak wyglądają i na ile są przejrzyste procesy decyzyjne, jakie wartości i priorytety firma nie tylko deklaruje, ale także realizuje.

    SZCZEGÓŁY
  • Gry szkoleniowe - innowacja i skuteczność

    Z praktyki Działów HR wynika, iż uczestnicy szkoleń oczekują nowatorskich rozwiązań na sali szkoleniowej. Tradycyjne warsztaty, podczas których trenerzy pracują w grupach z użyciem kamery nadal są najpopularniejsza formą szkolenia, jednak coraz częściej trenerzy proszeni są o przedstawienie innej metodologii. Faktycznie jest tak, iż konkursy ofert organizowane przez Klientów wygrywane są przez firmy oferujące innowacyjne podejście. Formuła gry szkoleniowej daje właśnie taką możliwość.

    SZCZEGÓŁY